Toàn cầu hóa và bản sắc văn hóa thanh niên Việt Nam trong bối cảnh chuyển đổi số
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Author
-
Nguyễn Minh GiangTrường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Tp. Hồ Chí Minh, Việt Nam
Từ khóa:
Tóm tắt
Thanh niên là nhóm xã hội đặc biệt giữ vai trò ngày càng trở nên quan trọng với sự phát triển của xã hội. Nhằm đáp ứng nhu cầu nghiên cứu, tìm hiểu quá trình kiến tạo bản sắc thanh niên đối với bối cảnh xã hội chuyển đổi số, bài viết đã dựa trên cơ sở phân tích các khảo sát tình hình thanh niên giai đoạn 1996-2021, bài viết không chỉ đưa ra hệ giá trị do thanh niên Việt Nam hiện nay kiến tạo là tính năng động, nhạy bén, thân thiện, trọng đạo lý, tinh thần trách nhiệm, yêu nước, nhân ái, trọng thể diện, tính bảo thủ, sùng ngoại, thực dụng và bè phái, mà còn cho rằng các thiết chế xã hội cần tạo điều kiện để xây dựng thành công các sản phẩm văn hóa trên tất cả các lĩnh vực chịu ảnh hưởng bởi chuyển đổi số, sử dụng hệ thống nền tảng giao thức kĩ thuật số kết hợp các hình thức chuyển tải thông tin truyền thống của Việt Nam để phát huy hiệu quả những giá trị tích cực và hạn chế những phi giá trị phái sinh.
Tài liệu tham khảo
-
[1] H. Nghia, Globalization - theoretical and practical issues, National Political Publishing House, 2004.
[2] N. Vien, Globalization: the paradox of the capitalist world, Statistical Publishing House, 2002.
[3] Karl Marx and Engels, Complete works (vol 4), National Political Publishing House, 1995.
[4] H. Nghia, T. K. Viet, and L. N. Tong, The trend of globalization in the first two decades of the 21st century, National Political Publishing House, 2007.
[5] Ho Chi Minh National Academy of Politics, Globalization - methodologies and approaches, National Political Publishing House, 2001.
[6] P. Hiep, The impact of globalization on the development of Vietnamese culture and human development of Vietnam, National Political Publishing House, 2010.
[7] T. T. Ha, V. Q. Huy and N. M. Hung, Human development report 1999 - United Nations development program, National Political Publishing House, 2000.
[8] Bjaznova, "Globalization and ethnical values", Social Sciences Information Review, Vol. 37, No. 07, 2005.
[9] World Commission on the Social Dimension of Globalization, A Fair Globalization: Creating Opportunities for All, International labour organization, 2004.
[10] T. Kim, State management of youth affairs in the new period, National Political Publishing House, 1999.
[11] M. Giang, Building morality of Vietnamese youth in a socialist-oriented market economy, University of Social Sciences and Humanities Vietnam National University Ho Chi Minh, 2011.
[12] Directorate of Vocational Education and Training, "Statistical data on vocational training in 2015", Directorate of Vocational Education and Training, 2015, [Online] Available: gdnn.gov.vn/AIAdmin/AIDocs/View/tabid/90/DocID/466/Default.aspx, [Accessed 21/03/2023].
[13] V. C. Linh. Some expressions of culture and value orientation of today's youth. Central Council of Theoretical Studies, National value system - cultural value system - family value system and Vietnamese people's standards in the new era, National Political Publishing House, 2022, pp. 187-199.
[14] T. Anh, "Youth's value system according to Schwartz's theory", Vietnamese Journal of Psychology, No. 229, pp. 73-84, 2018.
[15] T. K. Ha, "Value system of Vietnamese adults according to Schwartz's theory", Journal of Social Sciences and Humanities, Vol 01, No. 02, pp. 114-126, 2015.
[16] N. Thien and T. T. Loan, Cultural value system and human value system of Vietnam in the period of accelerated industrialization, modernization and international integration, National Political Publishing House, 2021.
[17] M. Hac, Axiology, Vietnamese national value, and self-worth, National Political Publishing House, 2015.
[18] Youth Study Institute, Results of the survey on the situation of youth in 2008, Ministry of Science and Technology, 2009.
[19] P. Loc, Overview of the youth situation, the work of the Vietnam Youth Federation and the youth movement in the 2005-2010 term, Ministry of Science and Technology, 2010.
[20] N.c Them, The Vietnamese value system from traditional to modern, Ho Chi Minh City General Publishing House, 2021.
[21] Vietnam Communist Party, Documents of the 7th Conference of the 8th Central Executive Committee, National Political Publishing House, 2008.
[22] T. T. Huyen and N. M. Phuong. "Promoting the role of youth in implementing the strategy for the science, technology and innovation development", Political Theory, 25/04/2023, [Online] Available: lyluanchinhtri.vn/home/index.php/dien-dan/item/4955-phat-huy-vai-tro-thanh-nien-trong-thuc-hien-chien-luoc-phat-trien-khoa-hoc-cong-nghe-va-doi-moi-sang-tao.html, [Accessed 21/03/2023].
[23] Q. Mai, “Further improve the quality of teachers and educational management staff”, Communism, Vol. 32, pp. 11, 2003.
[24] M. Hac, Human issues in the cause of industrialization - modernization, National Political Publishing House, 1996.
[25] T. Hoan, "Many consequences from curettage and abortion in adolescents", Vietnam Communist Party Online, 02/03/2023, [Online] Available: dangcongsan.vn/xa-hoi/nhieu-he-luy-tu-viec-nao-pha-thai-o-tre-vi-thanh-nien-632566.html, [Accessed 21/03/2023].
[26] Nguyen, "Concerns about the juvenile crimes", Youth, 28/10/2008, [Online] Available: https://thanhnien.vn/noi-lo-toi-pham-vi-thanh-nien-185128230.htm, [Accessed 21/03/2023].
[27] N. Vu, "The emergence of many new forms of prostitutioni", VnEconomy, 10/11/2015, [Online] Available: vneconomy.vn/xuat-hien-nhieu-hinh-thuc-hoat-dong-mai-dam-moi.htm, [Accessed 21/03/2023].