Nghiên cứu ảnh hưởng của hoạt động giao thông đến nồng độ bụi trong môi trường không khí xung quanh ở Đà Nẵng
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Author
-
Nguyễn Phước Quý AnTrường Đại học Bách khoa - Đại học Đà Nẵng, Đà Nẵng, Việt NamNguyễn Đình HuấnTrường Đại học Bách khoa - Đại học Đà Nẵng, Đà Nẵng, Việt NamVõ Diệp Ngọc KhôiTrường Đại học Bách khoa - Đại học Đà Nẵng, Đà Nẵng, Việt Nam
Từ khóa:
Tóm tắt
Nghiên cứu này sẽ xác định phạm vi ảnh hưởng của hoạt động giao thông đến nồng độ bụi (TSP, PM10, PM2.5) trong môi trường không khí xung quanh. Nồng độ bụi được đo ở 6 điểm thuộc tuyến đường quốc lộ Tôn Đức Thắng và đường dân sinh Ngô Văn Sở để so sánh nồng độ bụi trong không khí xung quanh ở khu vực hai bên đường. Tại 6 điểm đo tiến hành lấy mẫu ở các vị trí cách mép đường lần lượt 0m, 2m và 4m. Kết quả đo đạc cho thấy, nồng độ bụi giảm dần theo khoảng cách tính từ mép đường tại các điểm đo. Nồng độ bụi tổng, PM10 và PM2.5 ở tuyến đường Tôn Đức Thắng cao hơn nhiều so với tuyến đường Ngô Văn Sở. Nguyên nhân chính là do lượng xe lưu thông trên đường Tôn Đức Thắng nhiều hơn và đa dạng loại xe container, xe tải lớn, xe khách..., tuyến đường Ngô Văn Sở chủ yếu xe máy và ít xe ô tô cá nhân.
Tài liệu tham khảo
-
[1] Suleiman, M. Tight, and A. Quinn, "Applying machine learning methods in managing urban concentrations of traffic-related particulate matter (PM10 and PM2.5)”, Atmospheric Pollution Research, vol. 10, no. 1, pp. 134-144, 2019.
[2] Srimuruganandam and S. M. S. Nagendra, "Analysis and interpretation of particulate matter–PM10, PM2.5 and PM1 emissions from the heterogeneous traffic near an urban roadway”, Atmospheric Pollution Research, vol. 1, no. 3, pp. 184-194, 2010.
[3] Sahanavin, T. Prueksasit, and K. Tantrakarnapa, "Relationship between PM10 and PM2.5 levels in high-traffic area determined using path analysis and linear regression”, Journal of Environmental Sciences, vol. 69, pp. 105-114, 2018.
[4] Sreekanth, B. Mahesh, and K. Niranjan, "Satellite remote sensing of fine particulate air pollutants over Indian mega cities”, Advances in Space Research, vol. 60, no. 10, pp. 2268-2276, 2017.
[5] Q. Tra, N. P. Hieu, Đ. N. Khoi, K. M. Truong, T. Đ. K. H. T. Nhiên, and Đ. T. HCM, " Evaluating the distribution of PM2.5 in Ho Chi Minh City using remote sensing technology–some initial results", Journal of Hydro-Meteorology, vol. 721, pp. 80-91, 2021.
[6] P. Ngoc, "Research the level of dust pollution in the air due to vehicle emissions in urban roadside areas", Environmental Magazine, 2021. [Online]. Availabe: https://tapchimoitruong.vn/
nghien-cuu-23/nghien-cuu-muc-do-o-nhiem-bui-trong-khong-khi-do-khi-thai-cua-phuong-tien-giao-thong-tai-khu-vuc-ven-duong-do-thi-22935 [Accessed 20/8/2023].
[7] L. Greco, A. M. Wilson, J. D. Spengler, and J. I. Levy, "Spatial patterns of mobile source particulate matter emissions-to-exposure relationships across the United States”, Atmospheric Environment, vol. 41, no. 5, pp. 1011-1025, 2007.
[8] Qu, X. Lu, L. Liu, and Y. Ye, "Effects of traffic and urban parks on PM10 and PM2. 5 mass concentrations”, Energy Sources, Part A: Recovery, Utilization, and Environmental Effects, vol. 45, no. 2, pp. 5635-5647, 2023.
[9] Shrivastava, S. Neeta, and G. Geeta, "Air pollution due to road transportation in India: A review on assessment and reduction strategies”, Journal of environmental research and development, vol. 8, no. 1, p. 69, 2013.
[10] Lin et al., "Impact of change in traffic flow on vehicle non-exhaust PM2. 5 and PM10 emissions: A case study of the M25 motorway, UK”, Chemosphere, vol. 303, p. 135069, 2022.
[11] Saksena, "Commuters' exposure to particulate matter and carbon monoxide in Hanoi, Vietnam: a pilot study", ScholarSpace, 2007. [Online]. Availabe: https://scholarspace.manoa.hawaii.edu/items/
58c02918-bf16-4b2b-bf78-3b3cec5ce929 [Accessed 20/8/2023].
[12] K. Hopke et al., "Urban air quality in the Asian region”, Science of the Total Environment, vol. 404, no. 1, pp. 103-112, 2008.
[13] "Report on the current state of the national environment for the period 2016-2020", Ministry of natural resources and environment, [Online]. Availabe: https://www.monre.gov.vn/Pages/bo-tn&mt-cong-bo-bao-cao-hien-trang-moi-truong-quoc-gia-giai-doan-nam-2016-2020.aspx [Accessed 20/8/2023].
[14] T. L. Ha, T. T. Thanh, D. V. Phuc, N. T. T. Hang, and L. B. Thuy, "Assessment of personal exposure to fine dust while participating in traffic in Hanoi", TNU Journal of Science and Technology, vol. 226, no. 06, pp. 48-56, 2021.
[15] Shaddick, M. L. Thomas, P. Mudu, G. Ruggeri, and S. Gumy, "Half the world’s population are exposed to increasing air pollution”, NPJ Climate and Atmospheric Science, vol. 3, no. 1,
p. 23, 2020.
[16] Xue, G. Liu, H. Zhang, R. Hu, and X. Wang, "Similarities and differences in PM10 and PM2.5 concentrations, chemical compositions and sources in Hefei City, China”, Chemosphere, vol. 220, pp. 760-765, 2019.
[17] Cacciola, M. Sarva, and R. Polosa, "Adverse respiratory effects and allergic susceptibility in relation to particulate air pollution: flirting with disaster”, Allergy, vol. 57, no. 4, pp. 281-286, 2002.
[18] -L. Yang, "Spatial and seasonal variation of PM10 mass concentrations in Taiwan”, Atmospheric Environment, vol. 36, no. 21, pp. 3403-3411, 2002.
[19] "Air pollution in Vietnam", World Health Organization, [Online]. Availabe: https://www.who.int/vietnam/vi/health-topics/air-pollution [Accessed 20/8/2023].
[20] O. Anderson, J. G. Thundiyil, and A. Stolbach, "Clearing the air: a review of the effects of particulate matter air pollution on human health”, Journal of medical toxicology, vol. 8, pp. 166-175, 2012.
[21] T. Hoa, "Concentration evaluation of fine particulate matter (PM2.5) in Ho Chi Minh City in 2021", Journal of Hydro-Meteorology, vol. 751, pp.68-77, 2023.
[22] T. D. Ngoc, N.C.M.; Phong, N.H.; Long, B.T., " Assessment of public health impacts due to short-term exposure to PM2.5 pollution: Case study in Binh Duong province", Journal of Hydro-Meteorology, vol. 746, pp. 70-87, 2023.
[23] T. N. L. Chau, D.T.A.; Phong, N.H.; Long, B.T, "Assessing the current distribution and seasonal fluctuations of PM2.5 pollution levels in the Long Xuyen quadrangle, Vietnam", Journal of Hydro-Meteorology, vol. 736, no. 1, pp. 54–74, 2022.
[24] H. P. Dong, D.H., " Experimental relationship between PM2.5 and aerosol optical depth AOD in Hanoi inner city area", Journal of Hydro-Meteorology, vol. 718, pp. 22-31, 2020.
[25] T. Trinh, T.D.H. Nguyen, T.A.T. Nguyen, and T.T. Trinh, " Research on the effects of temperature inversion on PM2.5 fine dust content in the air environment in Hanoi", VNU Journal of Science: Earth and Environmental Sciences, vol. 34, pp. 1-9, 2018.
[26] C. Pietrogrande, G. Demaria, C. Colombi, E. Cuccia, and U. Dal Santo, "Seasonal and Spatial Variations of PM10 and PM2.5 Oxidative Potential in Five Urban and Rural Sites across Lombardia Region, Italy”, International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 19, no. 13, p. 7778, 2022.
[27] T. X. N. Thanh. et al., "The Report on the Status Of PM2.5 and Its Impact on Public Health in Vietnam 2021”, CESTI, 2022. [Online]. Availabe: https://test.cesti.gov.vn/bai-viet/CTDS1/viet-nam-o-nhiem-bui-pm25-van-o-muc-cao-c49068ce-3b3d-441e-b5ff-aa924803edad [Accessed 20/8/2023].