Thiết kế khoá học theo mô hình lớp học đảo ngược môn tin học 10 hướng phát triển năng lực tự học
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Author
-
Trần Văn HưngTrường Đại học Sư phạm - Đại học Đà NẵngĐặng Ngọc TuấnNCS Trường Đại học Bách khoa Hà NộiChanthavisouk SatsamayTrung tâm ICT Sở Giáo dục tỉnh Saravanh, Lào
Từ khóa:
Tóm tắt
Năng lực tự chủ - tự học là một trong ba năng lực chung cốt lõi của học sinh được quy định trong chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tuy nhiên, hiện nay học sinh cấp THPT chưa thực sự dành nhiều thời gian cho tự học, chưa xây dựng được cho bản thân thói quen tự học, đặc biệt là trong thời kì đại dịch COVID-19 đang ngày càng diễn biến phức tạp. Mục đích của bài báo nhằm xây dựng khoá học theo mô hình lớp học đảo ngược nhằm thực nghiệm cho bài dạy trên lớp của giáo viên hướng đến phát triển năng lực tự học cho học sinh trong quá trình dạy học môn Tin học lớp 10 thông qua chủ đề B “Mạng máy tính và Internet”. Kết quả nghiên cứu này cũng phù hợp với các nghiên cứu [1], [2] và học sinh được hưởng lợi khi tham gia trên khoá học trực tuyến trước khi đến lớp.
Tài liệu tham khảo
-
[1] Cù Thị Ngọc Anh - Nguyễn Thị Lan Anh - Nguyễn Thị Minh Bích.
“Sử dụng mô hình lớp học đảo ngược trong dạy học ca dao (ngữ văn 10, tập 1)”. Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt Kì 2 tháng 5/2019, tr 191-194
[2] Evan Gough, David DeJong, Trent Grundmeyer and Mark Baron. “K-12 Teacher Perceptions Regarding the Flipped Classroom Model for Teaching and Learning”. Journal of Educational Technology Systems. 2017, Vol. 45(3) 390–423.
[3] Azlina A. Rahman, Norasykin Mohd Zaid, Zaleha Abdullah, Hasnah Mohamed, Baharuddin Aris. “Emerging Project Based Learning in Flipped Classroom. Technology used to increase students‘ engagement”. Conference: IEEE, 3rd International Conference of Information and Communication Technology, ICoICT 2015. DOI:1109/ICoICT.2015.7231424
[4] Kriengkrai Sakulprasertsri. “Flipped Learning Approach: Engaging 21st Century Learners in English Classrooms”. Journal Language Education and Acquisition Research Network Journal, Volume 10, Issue 2, 2017.
[5] Bergmann, J., & Sams, A. “Flip your classroom: Reach every student in every class every day”. International Society for Technology in Education 2012.
[6] Reinoso Tapia, R., Collazos Martínez, M.A., Martínez Martínez, M. del C., & Delgado Iglesias, J. “Flipped classroom for teaching digestive system to high school students: Performance, perception and inquiry competence level”. Journal of Technology and Science Education. 2021, 194-209 11(1). https://doi.org/10.3926/jotse.1122
[7] Bradley, V. M. “Learning Management System (LMS) use with online instruction”. International Journal of Technology in Education (IJTE). 2021, 68-92, 4(1). https://doi.org/10.46328/ijte.36
[8] Canaleta, X., Vernet, D., Vicent, L., & Montero, J. A. “Master in teacher training: A real implementation of active learning”. Computers in Human Behavior. 2014, 651–658, 31(1).
[9] Niemi, H. “Active learning—A cultural change needed in teacher education and in schools”. Teaching and Teacher Education. 2002, 763–780, 18(1).
[10] Lee, Jeongmin and Park, Hyeon-Kyeong. “A Study on Cases for Application of Flipped Learning in K-12 Education”. Journal of Digital Convergence. 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.8.19.
[11] Nguyễn Cảnh Toàn. “Học và dạy cách học”. NXB Đại học Sư phạm, năm 2002.
[12] Trịnh Quốc Lập. “Phát triển NLTH trong hoàn cảnh Việt Nam”.
Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, số 10, năm 2008,
tr 169-177.
[13] Baker, J.W. The ‘Classroom Flip’: “Using Web Course Management Tools to Become the Guide by the Side”. In Selected Papers from the 11th International Conference on College Teaching and Learning; Chambers, J.A., Ed.; Florida Community College at Jacksonville: Jacksonville, FL, USA, 2000; pp. 9–17.
[14] Strayer, J. F. “How Learning in an Inverted Classroom Influences Cooperation, Innovation and Task Orientation”. Learning Environments Research. 2012, 171-193, 15. http://dx.doi.org/10.1007/s10984-012-9108-4
[15] Shimamoto, D. “Implementing a Flippped Classroom: An Instructional Module”. Powerpoint presented at the Technology, Colleges, and Community Worldwide Online Conference. 2012, April 17.
[16] Siegle, D. “Technology: Differentiating Instruction by Flipping the Classroom”. Gifted Child Today. 2013, 51-55, 37. https://doi.org/10.1177/1076217513497579
[17] Sota, M. S. “Flipped learning as a path to personalization”. In M. Murphy, S. Redding, & J. Twyman (Eds.), Handbook on personalized learning for states, districts, and schools. 2016, 73–87. Philadelphia, PA: Temple University, Center on Innovations in Learning. Retrieved from centeril.org
[18] Zhang Fan and Feng Shu-xiong. “The Process of Personalized Learning Based on Flipped Classroom”. Sino-US English Teaching. April 2017, Vol. 14, No. 4. 233-238. Doi:10.17265/1539-8072/2017.04.005
[19] Aqqal, A., Elhannani, A., Haidine, A., & Dahbi, A. “Improving the Teaching of ICT Engineering using Flipped Learning: a personalized model and a case study”. Production, 27(spe), e20162274. http:// dx.doi.org/10.1590/0103-6513.227416
[20] Malahat Yousefzadeh and Asghar Salimi. “The Effect of Flipped Learning (Revised Learning) on Iranian Students’ Learning Outcomes”. ". ISSN: 2203-4714. Vol. 6 No. 5. 2015, Doi:10.7575/aiac.alls.v.6n.5p.209
[21] Shih, W.L.; Tsai, C.Y. “Students’ perception of a flipped classroom approach to facilitating online project-based learning in marketing research courses”. J. Educ. Technol. 2017, 32–49 (33).
[22] Tayfun Tuna, ect. “Video Supported Flipped Classroom”. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. 2018, 529-548 27(4).
[23] McCarthy, J. “Refections on a fipped classroom in frst year higher education”. Issues in Educational Research. 2016, 332–350. 26(2).
[24] Molnar, K. K. “What efect does fipping the classroom have on undergraduate student perceptions and grades?” Education and Information Technologies. 2017, 2741–2765, 22(1).
[25] Kim, H. S., Kim, M. Y., Cho, M.-K., & Jang, S. J. Efectiveness of applying fipped learning to clinical nursing practicums for nursing students in Korea: A randomized controlled trial. International of Journal Nursing Practice. 2017, 1–10, 23(1).
[26] Ayçiçek, B., & Yanpar Yelken, T. “The Effect of Flipped Classroom Model on Students’ Classroom Engagement in Teaching English”. International Journal of Instruction. 2018, 385-398, 11(2). https://doi.org/10.12973/iji.2018.11226a
[27] Tran Van Hung, Ngo Tu Thanh, Mohan Yellishetty, Arun Patil, Thanh Huy. “The Application of Flipped Classroom in Teaching University Students: A case study from Vietnam”. Computer-Assisted Language Learning: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications. 2019. DOI: 10.4018/978-1-5225-7663-1.ch069
[28] Trường THPT Tây Tiền Hải Thái Bình, Đặc điểm tâm sinh lí lứa tuổi học sinh Trung học phổ thông, 2013, [Online] http://thpttaytienhai.thaibinh.edu.vn/tin-tuc-su-kien/nghien-cuu-khoa-hoc/tham-luan/dac-diem-tam-sinh-li-lua-tuoi-hoc-sinh-trung-hoc-pho-thong.2.html