Phân tích trải nghiệm của khách thăm quan tại viện bảo tàng, nghiên cứu tại thành phố Đà Nẵng
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Author
-
Trần Xuân QuỳnhTrường Đại học Kinh tế - Đại học Đà Nẵng, Đà Nẵng, Việt NamNguyễn Bảo NgânTrường Đại học Kinh tế - Đại học Đà Nẵng, Đà Nẵng, Việt Nam
Từ khóa:
Tóm tắt
Trong những năm gần đây, vai trò của trải nghiệm khách hàng trong các bảo tàng ngày càng được quan tâm và chú ý, điều này khiến bảo tàng phải thay đổi nhiều hơn để nâng cao tính cạnh tranh và khả năng thu hút khách thăm quan. Nghiên cứu này phân tích ảnh hưởng của trải nghiệm khách thăm quan tại viện bảo tàng lên sự hài lòng, hình ảnh thương hiệu địa phương, sự gắn kết và ý định truyền miệng điện tử. Dữ liệu được thu thập dựa trên cuộc khảo sát với 274 khách thăm quan các viện bảo tàng ở Đà Nẵng theo hình thức trực tiếp và online. Kết quả phân tích cho thấy, giá trị kiến thức, yếu tố giải trí, tính hấp dẫn và công nghệ có ảnh hưởng tích cực đến sự hài lòng của khách thăm quan. Nghiên cứu chỉ ra sự hài lòng về trải nghiệm tại các bảo tàng có quan hệ chặt chẽ với hình ảnh thương hiệu và mức độ gắn kết với địa phương trường hợp Đà Nẵng, đồng thời cũng giúp thúc đẩy các dự định truyền miệng điện tử.
Tài liệu tham khảo
-
[1] D. Rojas and C. Camarero, “Visitors’ experience, mood and satisfaction in a heritage context: Evidence from an interpretation center”, Tourism Management, Vol. 29, No. 3, pp. 525-537, 2008.
[2] D. Chiappa, L. Andreu & Gallarza, and M. Gallarza, “Emotions and visitors’ satisfaction at a museum”, International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, Vol. 8, No. 4, pp. 420-431, 2014.
[3] Han and S. S. Hyun, “Key factors maximizing art museum visitors’ satisfaction, commitment, and post-purchase intentions”, Asia Pacific Journal of Tourism Research, Vol. 22, No. 8, pp. 834-849, 2017.
[4] Han, S. Lee, and S. S. Hyun, “Role of internal and external museum environment in increasing visitors’ cognitive/ affective/ healthy experiences and loyalty”, International Journal of Environmental Research and Public Health, Vol. 16, No. 22, p. 4537, 2019.
[5] Kempiak, L. Hollywood, P. Bolan, and U. M.-Beattie, “The heritage tourist: An understanding of the visitor experience at heritage attractions”, International Journal of Heritage Studies, Vol. 23, No. 4, pp. 375-392, 2017.
[6] M. Gil, and J. B. Ritchie, “Understanding the museum image formation process: A comparison of residents and tourists”, Journal of Travel Research, Vol. 47, No. 4, pp. 480-493, 2009.
[7] W. Sheng, and M. C. Chen, “A study of experience expectations of museum visitors”, Tourism Management, Vol. 33, No. 1, pp. 53-60, 2012.
[8] Slater, ‘“Escaping to the gallery’: Understanding the motivations of visitors to galleries”, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, Vol. 12, No. 2, pp. 149-162, 2007.
[9] N. Su, N. A. N. Nguyen, Q. N. T. Nguyen, and T. P. Tran, “The link between travel motivation and satisfaction towards a heritage destination: The role of visitor engagement, visitor experience and heritage destination image”, Tourism Management Perspectives, Vol. 34, pp. 100634, 2020.
[10] Vesci, E. Conti, C. Rossato, and P. Castellani, “The mediating role of visitor satisfaction in the relationship between museum experience and word of mouth: evidence from Italy”, The Total Quality Management Journal, Vol. 33, No. 1, pp. 141-162, 2020.
[11] T. Trinh and C. Ryan, “Museums, exhibits and visitor satisfaction: A study of the Cham Museum, Danang, Vietnam”, Journal of Tourism and Cultural Change, Vol. 11, No. 4, pp. 239-263, 2013.
[12] H. Kang, J. C. Jang, and C. Jeong, “Understanding museum visitor satisfaction and revisit intentions through mobile guide system: moderating role of age in museum mobile guide adoption”, Asia Pacific Journal of Tourism Research, Vol. 23, No. 2, pp. 95-108, 2018.
[13] Lee, T. H. Jung, M.C. T. Dieck, and N. Chung, “Experiencing immersive virtual reality in museums”, Information and Management”, Vol. 57, No. 5, p. 103229, 2020.
[14] Conti, M. Vesci, P. Castellani, and C. Rossato, “The role of the museumscape on positive word of mouth: examining Italian museums”, The Total Quality Management Journal, Vol. 33, No. 5, pp. 154-163, 2020.
[15] A. Bonn, S. M. Joseph-Mathews, M. Dai, S. Hayes and J. Cave, “Heritage/cultural attraction atmospherics: Creating the right environment for the heritage/ cultural visitor”, Journal of Travel Research, Vol. 45, No. 3, pp. 345-354, 2007.
[16] Goulding, “The museum environment and the visitor experience”, European Journal of Marketing, Vol. 34, No. 3/4, pp. 261-278, 2000.
[17] Trunfio and S. Campana, “A visitors’ experience model for mixed reality in the museum”, Current Issues in Tourism, Vol. 23, No. 9, pp. 1053-1058, 2020.
[18] Su and W. Teng, “Contemplating museums’ service failure: Extracting the service quality dimensions of museums from negative on-line reviews”, Tourism Management, Vol. 69, pp. 214-222, 2018.
[19] Dragićević, S. Besermenji, T. Pivac, A. Ivkov-Džigurski, and K. Košić, “Evaluation of tourist attractiveness and museum management in Sombor and Apatin (Serbia)”, Acta geographica Slovenica, Vol. 53, No. 2, pp. 405-413, 2013.
[20] Agostino and M. Arnaboldi, “From preservation to entertainment: Accounting for the transformation of participation in Italian state museums”, Accounting History, Vol. 26, No. 1, pp. 102-122, 2021.
[21] E. Bertacchini, C. D. Nogare, and R. Scuderi, “Ownership, organization structure and public service provision: the case of museums”, Journal of Cultural Economics, Vol. 42, pp. 619-643, 2018.
[22] E. Bigné, L. Andreu, and J. Gnoth, “The theme park experience: An analysis of pleasure, arousal and satisfaction”, Tourism Management, Vol. 26, No. 6, pp. 833-844, 2005.
[23] J. Kim, C. K. Lee, and T. Jung, “Exploring consumer behavior in virtual reality tourism using an extended stimulus-organism-response model”, Journal of Travel Research, Vol. 59, No. 1, pp. 69-89, 2020.
[24] Antón, C. Camarero, and M. Laguna-Garcia, “Towards a new approach of destination loyalty drivers: Satisfaction, visit intensity and tourist motivations”, Current Issues in Tourism, Vol. 20, No. 3, pp. 238-260, 2017.
[25] G. Brida, M. Pulina, and E. M. M. Riaño, “Measuring visitor experiences at a modern art museum and linkages to the destination community”, Journal of Heritage Tourism, Vol. 7, No. 4, pp. 285-299, 2012.
[26] R. Jalilvand, N. Samiei, B. Dini, and P. Y. Manzari, “Examining the structural relationships of electronic word of mouth, destination image, tourist attitude toward destination and travel intention: An integrated approach”, Journal of Destination Marketing and Management, Vol. 1, No. 1-2, pp. 134-143, 2012.
[27] Bryce, R. Curran, K. O'Gorman, and B. Taheri, “Visitors' engagement and authenticity: Japanese heritage consumption”, Tourism Management, Vol. 46, pp. 571-581, 2015.
[28] C. T. Dieck, T. H. Jung, and P. A. Rauschnabel, “Determining visitor engagement through augmented reality at science festivals: An experience economy perspective”, Computers in Human Behavior, Vol. 82, pp. 44-53, 2018.
[29] Mehrabian and J. A. Russell, “An approach to environmental psychology”, the MIT Press, 1974.
[30] Luqman, X. Cao, A. Ali, A. Masood, and L. Yu, “Empirical investigation of Facebook discontinues usage intentions based on SOR paradigm”, Computers in Human Behavior, Vol. 70, No. C, pp. 544–555, 2017.
[31] Fornell and D. F. Larcker, “Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics, 1981.
[32] F. Hair, M. Sarstedt, C. M. Ringle, and S. P. Gudergan, “Advanced issues in partial least squares structural equation modeling”, Sage Publications, 2017.
[33] J. Henseler, C.M. Ringle, and M. Sarstedt, “A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling”, Journal of Academy Marketing Science, Vol. 43, No. 1, pp. 115-135, 2015.