Phản hồi sửa lỗi trong lớp học tiếng Anh tại trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Đà Nẵng: thực tế tiến hành của giáo viên và mong đợi của sinh viên




##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Author
-
Nguyen Doan Thao ChiThe University of Danang - University of Foreign Language Studies, Vietnam
Từ khóa:
Tóm tắt
Cung cấp phản hồi sửa lỗi (WCF) là một hoạt động thường xuyên trong các lớp học viết tại khoa Tiếng Anh, Trường Đại học ngoại ngữ - Đại học Đà Nẵng (UD-UFLS). Nhằm tối ưu hoá các chiến lược giảng dạy, giáo viên cần hiểu rõ thái độ và mong đợi của sinh viên đối với hoạt động này. Thông qua khảo sát và phỏng vấn, bài nghiên cứu thu thập dữ liệu từ 10 giáo viên và 120 sinh viên năm thứ nhất chuyên ngành Tiếng Anh nhằm tìm hiểu quan điểm của họ về hoạt động cung cấp phản hồi sửa lỗi trong các lớp học viết. Kết quả nghiên cứu cho thấy, đa số sinh viên mong muốn nhận được nhiều phản hồi cụ thể và trực tiếp từ giáo viên hơn. Ngoài ra, kết quả chỉ ra những kỳ vọng của giáo viên đối với các hoạt động của sinh viên sau khi nhận được phản hồi sửa lỗi cũng như mức độ mà sinh viên đáp ứng được những kỳ vọng này. Nghiên cứu cũng đưa ra đề xuất nhằm xây dựng các chiến lược giảng dạy phù hợp hơn, giúp thu hẹp khoảng cách giữa phương pháp giảng dạy của giáo viên và sở thích của sinh viên.
Tài liệu tham khảo
-
[1] Truscott, “The case against grammar correction in L2 writing classes”, Language Learning, vol. 46, no. 2, pp. 327-369, 1996.
[2] R. Ferris, “Second language writing research and written corrective feedback in SLA: Intersections and practical applications”, Studies in Second Language Acquisition, vol. 32, no. 2, pp. 181-201, 2010.
[3] Hyland and K. Hyland, “Feedback on second language students’ writing”, Language Teaching, vol. 3, no. 2, pp. 83-101, 2006.
[4] Bitchener and D. R. Ferris, Written corrective feedback in second language acquisition and writing. Routledge, 2012.
[5] Bitchener and N. Storch, Written Corrective Feedback for L2 Development. Great Britain: Multilingual Matters, 2016.
[6] R. Ferris, Response to student writing: Implications for second language students. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2003.
[7] R. Ferris, Treatment of error in second language student writing. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, 2012.
[8] Bitchener and D. R. Ferris, Written corrective feedback in second language acquisition and writing. Routledge, 2015.
[9] Hyland and K. Hyland, Feedback in second language writing: Contexts and issues. Cambridge University Press, 2019.
[10] Lee, “Research into practice: Written corrective feedback”, Language Teaching, vol. 46, no. 1, pp. 108-119, 2013.
[11] Hedgcock and N. Lefkowitz, Feedback in second language writing: Contexts and issues. Cambridge University Press, 2014.
[12] R. Amrhein and H. Nassaji, “Written corrective feedback: what do students prefer and why?”, Canadian Journal of Applied Linguistics, vol. 13, no. 2, pp. 95-127, 2010.
[13] Chen, H. Nassaji, and Q. Liu, “EFL learners’ perceptions and preferences of written corrective feedback: a case study of university students from Mainland China”, Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, vol. 1, no. 5, pp.1-17, 2016.
[14] A. Black and A. Nanni, “Written corrective feedback: preferences and justifications of teachers and students in a Thai context”, GEMA Online Journal of Language Studies, vol. 16, no. 3, pp. 99-114, 2016.
[15] Yunus, “Written corrective feedback in English compositions: Teachers’ practices and students’ expectations”, English Language Teaching Educational Journal, vol. 3, no. 2, pp 95-107, 2020.
[16] Lyster and L. Ranta, “Corrective feedback, learners’ perceptions, and second language development”, Language Learning, vol. 63, no. 4, pp 829-882, 2013.
[17] Hendriks, “Learners' Beliefs About Corrective Feedback in the Language Classroom”, Studies in Second Language Learning and Teaching, vol. 6, no. 4, pp. 1163-1190, 2016.
[18] Ellis, “A typology of written corrective feedback types”, English Language Teaching Journal, vol. 63, pp. 97-107, 2009.
[19] Li and H. Zhu, “EFL learners’ perceptions and preferences of written corrective feedback: a case study of university students from Mainland China”, Journal of Language Teaching Research, vol. 2, no. 4, pp. 586-600, 2011.
[20] Price, K. Handley, R. Millar, and B. O’Donovan, “Feedback on student writing: Making the most of electronic media”, Assessment & Evaluation in Higher Education, vol. 35, no. 3, pp. 277-291, 2010.
[21] Madden, M. Roberts, and P. Rowe, “Teachers’ perceptions of using the Internet to respond to students’ writing”, Journal of Computer Assisted Learning, vol. 24, no. 4, pp. 409-422, 2008.
[22] Morgan and G. D. Toledo, “Teachers sense of efficacy in
responding to students’ writing: Differences according to writing quality and response mode”, Journal of Second Language Writing, vol. 15, no. 4, pp. 256-275, 2006.
[23] Scott, “Teacher written feedback on student writing: Is it really about feedback? Examining teacher purposes in marking student’s essays”, Educational Review, vol. 58, no. 3, pp. 329-344, 2006.
[24] Lee, “Exploring Korean EFL learners’ help-seeking behaviors in writing: A motivational perspective”, International Journal of English Language Education, vol. 8, no. 4, pp. 163-176, 2020.
[25] R. Ferris, “Teaching for transfer: Early interventions in second language writing”, Journal of Second Language Writing, vol. 20, no. 3, pp.181-194, 2011.
[26] J. LeBlanc, Why Aren’t You Writing?: Research, Real Talk, Strategies & Resources. Portsmouth, NH: Heinemann, 2016.