Tác động của chiến lược viết đến năng lực viết tiếng Pháp của sinh viên Đại học Đà Nẵng
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Author
-
Lê Thị Ngọc HàTrường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Đà Nẵng, Việt Nam
Từ khóa:
Tóm tắt
Bài báo nhằm nghiên cứu tác động của dạy chiến lược viết đến việc sử dụng chiến lược viết và năng lực viết tiếng Pháp của sinh viên Đại học Đà Nẵng. Nghiên cứu được thực hiện với 79 sinh viên học tiếng Pháp trình độ B1 theo Khung năng lực Châu Âu tại Đại học Đà Nẵng. Kết quả nghiên cứu cho thấy, việc dạy chiến lược viết đã góp phần cải thiện năng lực viết của sinh viên. Nghiên cứu cũng đưa ra các bằng chứng thực nghiệm rằng việc dạy chiến lược có thể lồng ghép với dạy diễn đạt viết và có những tác động tích cực đối với việc sử dụng chiến lược học tập cũng như chất lượng bài viết của người học.Từ kết quả của nghiên cứu hiện tại, bài báo đưa ra một số đề xuất sư phạm nhằm cải thiện chất lượng giảng dạy môn viết bằng tiếng Pháp nói riêng và ngoại ngữ nói chung.
Tài liệu tham khảo
-
[1] Rubin, "What the" good language learner" can teach us", TESOL quarterly, vol. 9, no. 1, pp. 41-51, Mars. 1975.
[2] Rubin et al., "Intervening in the use of strategies", Language learner strategies, no. 30, pp. 29-45, 2007.
[3] De Silva, "The impact of writing strategy instruction on EAP students' writing strategy use and writing performance", Ph.D Thesis, The University of Reading, 2010.
[4] M. Manchón, J. Roca de Larios, and L. Murphy, "A review of writing strategies: Focus on conceptualizations and impact of first language", In A. D. Cohen & E.Macaro (Eds.): Language LearnerStrategies: 30 Years of Research and Practice, Oxford University Press, pp. 229-250, 2007.
[5] Sasaki, "Toward an empirical model of EFL writing processes: An exploratory study", Journal of second language writing, vol. 9, no. 3, pp. 259-291, 2000.
[6] Sengupta, "An investigation into the effects of revision strategy instruction on L2 secondary school learners", System, vol. 28, no. 1, pp. 97-113, 2000.
[7] C. Ching, "Strategy and self-regulation instruction as contributors to improving students' cognitive model in an ESL program", English for Specific Purposes, vol. 21, no. 3, pp. 261-289, 2002.
[8] L. T. Cam and Y. Gu, "Strategy-based instruction: A learner-focused approach to developing learner autonomy", Language Teaching Research, vol. 17, no. 1, pp. 9-30, 2013.
[9] Lo and F. Hyland, "Enhancing students’ engagement and motivation in writing: The case of primary students in Hong Kong", Journal of Second Language Writing, vol. 16, no. 4, pp. 219-237, 2007.
[10] Mohseniasl, "Examining the effect of strategy instruction on writing apprehension and writing achievement of EFL learners", Theory and Practice in Language Studies, vol. 4, no. 4, pp. 811, 2014.
[11] Arju, “Impact of an intervention program on pre-writing strategies in fostering writing achievement of Bangladeshi EFL students”, Konińskie Studia Językowe, vol. 5, no. 1, pp. 117–134, 2017.
[12] M. Al-Shaer, "Employing concept mapping as a pre-writing strategy to help EFL learners better generate argumentative compositions", International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, vol. 8, no. 2, pp. 10, 2014.
[13] De Silva, "Writing strategy instruction: Its impact on writing in a second language for academic purposes", Language Teaching Research, vol. 19, no. 3, pp. 301-323, 2015.
[14] Mahnam and D. Nejadansari, "The Effects of Different Pre-Writing Strategies on Iranian EFL Writing Achievement", International Education Studies, vol. 5, no. 1, pp. 154-160, 2012.
[15] T. Ngoc, "EFL learners in Vietnam: An investigation of writing strategies”, Master’s thesis, Auckland University of Technology, 2009.
[16] Petrić and B. Czárl, "Validating a writing strategy questionnaire", System, vol. 31, no. 2, pp. 187-215, 2003.
[17] Oxford, Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know, New York: Newbury House Publishers, 1990.
[18] Raoofi, M. Binandeh, and S. Rahmani, "An investigation into writing strategies and writing proficiency of university students", Journal of Language Teaching and Research, vol. 8, no. 1, pp. 191, 2017.
[19] U. Chamot and J. M. O'malley, The CALLA handbook: Implementing the cognitive academic language learning approach, Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company, 1994.
[20] Ransdell, B. Lavelle, and C. M. Levy, "The effects of training a good working memory strategy on L1 and L2 writing", in New directions for research in L2 writing, Publisher: Springer, pp. 133-144, 2002.
[21] Sasaki, "Building an empirically-based model of EFL learners’ writing processes", in New directions for research in L2 writing, Publisher: Springer, pp. 49-80, 2002.
[22] E. B. Mastan, N. Maarof, and M. A. Embi, "The effect of writing strategy instruction on ESL intermediate proficiency learners’ writing performance", Journal of Educational Research and Review, vol. 5, no. 5, pp. 71–78, 2017.
[23] Wang, "Investigating the effects of writing strategy instruction on students' perceptions and performance", Ph.D Thesis, University of the West of England, Bristol, 2007.
[24] E. Mayer, "Cognitive, metacognitive, and motivational aspects of problem solving", Instructional science, vol. 26, pp. 49-63, 1998.
[25] Crookes, K. Davis, and V. LoCastro, "Learning strategies and learning environments", Tesol Quarterly, vol. 28, no. 2, pp. 409–414, 1994.
[26] Y. Mullins, "Successful English language learning strategies of students enrolled at the Faculty of Arts", Ph.D Thesis, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand, 1993.
[27] Maarof and M. Murat, "Writing strategies used by ESL upper secondary school students", International Education Studies, vol. 6, no. 4, pp. 47–55, 2013.
[28] J. Vann and R. G. Abraham, "Strategies of unsuccessful language learners", Tesol Quarterly, vol. 24, no. 2, pp. 177–198, 1990.
[29] Graham and E. Macaro, "Designing Year 12 strategy training in listening and writing: From theory to practice", Language Learning Journal, vol. 35, no. 2, pp. 153-173, 2007.
[30] M. Nelson and G. Manset-Williamson, "The impact of explicit, self-regulatory reading comprehension strategy instruction on the reading-specific self-efficacy, attributions, and affect of students with reading disabilities", Learning Disability Quarterly, vol. 29, no. 3, pp. 213-230, 2006.
[31] Ikeda and O. Takeuchi, "Can strategy instruction help EFL learners improve reading comprehension", JACET Bulletin, vol. 37, pp. 49-60, 2003.
[32] Y. Ardasheva, Z. Wang, O. O. Adesope, and J. C. Valentine, "Exploring effectiveness and moderators of language learning strategy instruction on second language and self-regulated learning outcomes", Review of Educational Research, vol. 87, no. 3, pp. 544-582, 2017.