Ứng dụng mô hình TOE để phân tích ý định chấp nhận và tiếp tục sử dụng công nghệ thông tin và truyền thông trong lĩnh vực du lịch tại Đà Nẵng
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Author
-
Nguyễn Phúc NguyênĐại học Đà NẵngNguyễn Thị Bích Thủy, Nguyễn Trần Bảo Trân, Cao Trí DũngTrường Đại học Kinh tế - Đại học Đà Nẵng
Từ khóa:
Tóm tắt
Nghiên cứu đã sử dụng mô hình Công nghệ - Tổ chức - Môi trường (TOE) để phân tích các nhân tố ảnh hưởng đến ý định chấp nhận và tiếp tục sử dụng Công nghệ thông tin và truyền thông (ICT). Nghiên cứu sử dụng mô hình cấu trúc tuyến tính dựa trên hiệp phương sai (CB-SEM) với 155 quan sát thu thập từ các doanh nghiệp du lịch tại Đà Nẵng đã và đang sử dụng ICT. Kết quả nghiên cứu cho rằng ý định chấp nhận sử dụng ICT bị ảnh hưởng mạnh mẽ bởi sáu nhân tố: Nhận thức sự hữu ích, tính tương thích của công nghệ, sự hỗ trợ của các nhà quản trị cấp cao, sự sẵn sàng của tổ chức, áp lực cạnh tranh và áp lực từ khách hàng. Trong khi đó, ý định tiếp tục sử dụng ICT chỉ chịu sự ảnh hưởng của nhận thức sự hữu ích, sự hỗ trợ của các nhà quản trị cấp cao và áp lực từ khách hàng. Dựa vào đó, một số hàm ý quản trị đã được đưa ra và thảo luận.
Tài liệu tham khảo
-
[1] Križaj, D., Bratec, M., Kopić, P., & Rogelja, T., “A Technology-Based Innovation Adoption and Implementation Analysis of European Smart Tourism Projects: Towards a Smart Actionable Classification Model (SACM)”, Sustainability, 2021, 13(18), 10279.
[2] Law, R., Buhalis, D., & Cobanoglu, C., “Progress on information and communication technologies in hospitality and tourism”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 2014, 26(5), 727-750.
[3] Setiowati R., Hartoyo H., Daryanto H. K. & Arifin B., “Understanding ICT adoption determinants among Indonesian SMEs in fashion subsector”, International Research Journal of Business Studies, 2016, 8(1), 47-57.
[4] Kwon, T. H., & Zmud, R. W., “Unifying the fragmented models of information systems implementation”, Critical issues in information systems research, 1987, 227-251.
[5] DiPietro, R. B., & Wang, Y. R., “Key issues for ICT applications: impacts and implications for hospitality operations”, Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 2010, 2(1), 49-67.
[6] Tornatzky, L. G., Fleischer, M., & Chakrabarti, A. K. K., "Processes of technological innovation", Lexington books, 1990.
[7] Ajzen, I., & Fishbein, M., “Understanding attitudes and predicting social behavior”. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1980.
[8] Ajzen, I., “The theory of planned behavior”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 1991, 50, 179-211.
[9] Davis, F. D., “Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology”, MIS quarterly, 1989, 13(3), 319-340.
[10] Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D., “User acceptance of information technology: Toward a unified view”, MIS quarterly, 2003, 27(3), 425-478.
[11] El-Gohary, H., “Factors affecting E-Marketing adoption and implementation in tourism firms: An empirical investigation of Egyptian small tourism organisations”, Tourism management, 2012, 33(5), 1256-1269.
[12] Oliveira, T., & Martins, M. F., “Literature review of information technology adoption models at firm level”, Electronic Journal of Information Systems Evaluation, 2011, 14(1), 110-121.
[13] Rogers, G.F.C., “The nature of engineering: a philosophy of technology”, Macmillan International Higher Education, 1983.
[14] Brown, I., & Russell, J. “Radio frequency identification technology: An exploratory study on adoption in the South African retail sector”, International journal of information management, 2007, 27(4), 250-265.
[15] Schmitt, P., Michahelles, F., & Fleisch, E., "Why RFID adoption and diffusion takes time: The role of standards in the automotive industry", White Paper; Auto-ID Labs: Cambridge, MA, USA, 2008
[16] Taylor, S., & Todd, P., "Decomposition and crossover effects in the theory of planned behavior: A study of consumer adoption intentions", International journal of research in marketing, 1995, 12(2), 137-155.
[17] Yang, S., Lu, Y., Gupta, S., Cao, Y., & Zhang, R., "Mobile payment services adoption across time: An empirical study of the effects of behavioral beliefs, social influences, and personal traits", Computers in Human Behavior, 2012, 28(1), 129-142.
[18] Moore, G. C., & Benbasat, I., "Development of an instrument to measure the perceptions of adopting an information technology innovation, Information systems research", 1991, 2(3), 192-222.
[19] Grandon, E. E., & Pearson, J. M., "Electronic commerce adoption: an empirical study of small and medium US businesses", Information & management, 2004, 42(1), 197-216.
[20] Ghobakhloo, M., & Tang, S. H., "The role of owner/manager in adoption of electronic commerce in small businesses: The case of developing countries”, Journal of Small Business and Enterprise Development", 2013, 20(4), 754-787.
[21] Leung, D., Lo, A., Fong, L. H. N., & Law, R., "Applying the Technology-Organization-Environment framework to explore ICT initial and continued adoption: An exploratory study of an independent hotel in Hong Kong", Tourism Recreation Research, 2015, 40(3), 391-406.
[22] Wang, Y. M., Wang, Y. S., & Yang, Y. F.,"Understanding the determinants of RFID adoption in the manufacturing industry”, Technological forecasting and social change, 2010, 77(5), 803-815.
[23] Thủy, N.T.B., Trân, N.T.B. & Sinh, D.P., "Các yếu tố ảnh hưởng đến quyết định tiếp tục sử dụng công nghệ thông tin và truyền thông", Tạp chí Nghiên cứu Kinh tế, 2020, 11(510), 70-79.
[24] Low, C., Chen, Y., & Wu, M., "Understanding the determinants of cloud computing adoption", Industrial management & data systems, 2011, 111(7), 1006-1023.
[25] Nguyen, N. P., “Building Inter‐firm collaboration: Evidence from Vietnamese SMEs in Tourism sector”, Archives of Business Research, 2016, 4(2), 127‐137.
[26] Dosi G., “The Research on Innovation Diffusion: An Assessment”, In: Nakićenović N., Grübler A. (eds) Diffusion of Technologies and Social Behavior. Springer, Berlin, Heidelberg, 1991.
[27] AlBar, A. M., & Hoque, M. R., "Factors affecting the adoption of information and communication technology in small and medium enterprises: A perspective from rural Saudi Arabia", Information Technology for Development, 2019, 25(4), 715-738.
[28] Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J. & Anderson, R.E., “Multivariate data analysis (8th ed.)”, Cengage Learning, 2019.
[29] Porter, C. E., & Donthu, N., "Using the technology acceptance model to explain how attitudes determine Internet usage: The role of perceived access barriers and demographics", Journal of business research, 2006, 59(9), 999-1007.
[30] Amini, M., "The factors that influence on adoption of cloud computing for small and medium enterprises", Master thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Johor, 2014.
[31] Soliman, K. S., & Janz, B. D., "An exploratory study to identify the critical factors affecting the decision to establish Internet-based interorganizational information systems", Information & Management, 2004, 41(6), 697-706.
[32] Shah Alam, S., Ali, M. Y., & Mohd. Jani, M. F., "An empirical study of factors affecting electronic commerce adoption among SMEs in Malaysia", Journal of business economics and management, 2011, 12(2), 375-399.
[33] Wanyoike, D. M., Mukulu, E., & Waititu, A. G., "ICT attributes as determinants of e-commerce adoption by formal small enterprises in urban Kenya", International Journal of Business and Social Science, 2012, 3(23), 65-74.
[34] Ngah, A. H., Thurasamy, R., Salleh, N. H. M., Jeevan, J., Hanafiah, R. M., & Eneizan, B., "Halal transportation adoption among food manufacturers in Malaysia: the moderated model of technology, organization and environment (TOE) framework", Journal of Islamic Marketing, 2021, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
[35] Elbeltagi, I., Al Sharji, Y., Hardaker, G., & Elsetouhi, A., "The role of the owner-manager in SMEs’ adoption of information and communication technology in the United Arab Emirates", Journal of Global Information Management (JGIM), 2013, 21(2), 23-50.