Các yếu tố ảnh hưởng ý định đặt phòng trên Booking.com: Tiếp cận từ lý thuyết giá trị tiêu dùng
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Author
-
Nguyễn Thị Bích ThủyTrường Đại học Kinh tế - Đại học Đà NẵngNguyễn Phúc NguyênĐại học Đà NẵngNguyễn Trần Bảo TrânTrường Đại học Kinh tế - Đại học Đà NẵngHuỳnh Phương TrangTrường Đại học Kinh tế - Đại học Đà Nẵng
Từ khóa:
Tóm tắt
Du lịch trực tuyến đã trở thành một xu hướng phát triển mạnh mẽ trên toàn thế giới và du khách ngày càng quan tâm đến việc tự đặt phòng thông qua các kênh đặt phòng trực tuyến. Nghiên cứu này được thực hiện nhằm xác định ảnh hưởng của các nhân tố tiếp cận theo lý thuyết giá trị tiêu dùng (TCV) đến ý định đặt phòng trên Booking.com - một trong các kênh đặt phòng trực tuyến lớn nhất tại Việt Nam. Dữ liệu thu thập từ 200 khách du lịch Việt Nam đã được sử dụng để kiểm định mô hình nghiên cứu. Kết quả cho thấy, giá trị tiền tệ, giá trị lợi ích, giá trị cảm xúc, giá trị tri thức và giá trị có điều kiện là các nhân tố ảnh hưởng còn giá trị xã hội là không ảnh hưởng. Các hàm ý quản trị để thúc đẩy ý định đặt phòng của du khách trên Booking.com cũng đã được đề xuất từ kết quả nghiên cứu.
Tài liệu tham khảo
-
[1] Phương, T.M, “Phát triển du lịch trực tuyến tại Việt Nam”, Tạp chí Công thương, 4, 2018, 286-293.
[2] Talwar, S., Dhir, A., Kaur, P., & Mäntymäki, M, "Why do people purchase from online travel agencies (OTAs)? A consumption values perspective", International Journal of Hospitality Management, 88, 2020, 102534.
[3] Thắng, N.Q và Thủy, N.T.L., “Yếu tố ảnh hưởng đến ý định đặt phòng trực tuyến của khách du lịch nội địa”, Tạp chí Tài chính, 3(2), 2019, 131-134.
[4] Lan, N.T., Huyền, N.T.M và Đan, N.H., “Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định đặt phòng trực tuyến của người Việt Nam nghiên cứu tại địa bàn thành phố Hồ Chí Minh”, Tạp chí Khoa học Đại học Sài Gòn, 74, 2021, 119-130.
[5] Dung, T.T.T và Huy, L.V., “Nâng cao ý định sử dụng app du lịch của đại lý du lịch trực tuyến- Công cụ góp phần khôi phục du lịch sau Covid-19”, Tạp chí Khoa học và công nghệ - Đại học Đà Nẵng, 20(4), 2022, 15-20.
[6] Sheth, J.N., Newman, B.I., & Gross, B.L., "Why we buy what we buy: A theory of consumption values", Journal of Business Research, 22(2), 1991, 159-170.
[7] Buhalis, D., & Law, R., "Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet - The state of eTourism research", Tourism Management, 29(4), 2008, 609-623.
[8] Denizci Guillet, B., Mattila, A., & Gao, L., “The effects of choice set size and information filtering mechanisms on online hotel booking", International Journal of Hospitality Management, 87, 2020, 102379.
[9] Beritelli, P., & Schegg, R., "Maximizing online bookings through a multi-channel-strategy: Effects of interdependencies and networks", International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(1), 2016, 68-88.
[10] Morosan, C., & DeFranco, A., "Co-creating value in hotels using mobile devices: A conceptual model with empirical validation", International Journal of Hospitality Management, 52, 2016, 131-142.
[11] Kim, B., & Han, I., "What drives the adoption of mobile data services? An approach from a value perspective", Journal of Information Technology, 24(1), 2009, 35-45.
[12] Neirotti, P., Raguseo, E., & Paolucci, E., "Are customers’ reviews creating value in the hospitality industry? Exploring the moderating effects of market positioning", International Journal of Information Management, 36(6), 2016, 1133-1143.
[13] Ajzen, I., “The theory of planned behavior”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 1991, 179-211.
[14] Nguyên, N.P, Phượng, T.T.K. và Vinh, T.T., “Khám phá mối quan hệ giữa chất lượng dịch vụ, hình ảnh thương hiệu, sự hài lòng và ý định mua: Trường hợp Hãng hàng không quốc gia Việt Nam – Vietnam Airlines”, Tạp chi Khoa học Kinh tế, 5(3), 2017, 69-85.
[15] Casaló, L.V., Flavián, C., & Guinalíu, M., "Determinants of the intention to participate in firm-hosted online travel communities and effects on consumer behavioral intentions", Tourism Management, 31(6), 2010, 898-911.
[16] Turel, O., Serenko, A., & Bontis, N., "User acceptance of hedonic digital artifacts: A theory of consumption values perspective", Information & Management, 47(1), 2010, 53-59.
[17] Kim, H. W., Chan, H. C., & Gupta, S., "Value-based adoption of mobile internet: an empirical investigation", Decision Support Systems, 43(1), 2007, 111-126.
[18] Khan, S.N., & Mohsin, M., "The power of emotional value: Exploring the effects of values on green product consumer choice behavior", Journal of Cleaner Production, 150, 2017, 65-74.
[19] Lee, C.K.C., Levy, D.S., & Yap, C.S.F., "How does the theory of consumption values contribute to place identity and sustainable consumption?", International Journal of Consumer Studies, 39(6), 2015, 597-607.
[20] Mohd-Any, A.A., Winklhofer, H., & Ennew, C., "Measuring users’ value experience on a travel website (e-value) what value is cocreated by the user?", Journal of Travel Research, 54(4), 2015, 496-510.
[21] Sweeney, J.C., & Soutar, G.N., "Consumer perceived value: The development of a multiple item scale", Journal of Retailing, 77(2), 2001, 203-220.
[22] Sweeney, J.C., Soutar, G.N., & Johnson, L.W., "The role of perceived risk in the quality-value relationship: A study in a retail environment", Journal of Retailing, 75(1), 1999, 77-105.
[23] Chang, Y.W., Hsu, P.Y., & Lan, Y.C., "Cooperation and competition between online travel agencies and hotels", Tourism Management, 71, 2019, 187-196.
[24] Finisterra do Paço, A.M., & Raposo, M.L.B., "Green consumer market segmentation: empirical findings from Portugal", International Journal of Consumer Studies, 34(4), 2010, 429-436.
[25] Phau, I., Quintal, V., & Shanka, T., "Examining a consumption values theory approach of young tourists toward destination choice intentions", International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 8(2), 2014, 125-139.
[26] Nguyen, N.P., “Applying “Theory of Reasoned Action” to explain inter-firm cooperation: Empirical evidence from Vietnamese enterprises”, International Journal of Management & Information Systems, 15(3), 2011, 61-81.
[27] Nguyen, N.P., “Integrated view of inter-firm cooperation: An empirical study in Tourism region”, International Journal of Economics & Finance, 7(8), 2015, 77-87.
[28] Hirschman, E.C., & Holbrook, M.B., "Hedonic consumption: emerging concepts, methods and propositions", Journal of Marketing, 46(3), 1982, 92-101.
[29] Domina, T., Lee, S.E., & MacGillivray, M., "Understanding factors affecting consumer intention to shop in a virtual world", Journal of Retailing and Consumer Services, 19(6), 2012, 613-620.
[30] Jeong, M., & Lambert, C.U., "Adaptation of an information quality framework to measure customers’ behavioral intentions to use lodging Web sites", International Journal of Hospitality Management, 20(2), 2001, 129-146.
[31] Shim, S., Eastlick, M.A., Lotz, S.L., & Warrington, P., "An online prepurchase intentions model: the role of intention to search: Best overall paper award—The Sixth Triennial AMS/ACRA Retailing Conference, 2000", Journal of Retailing, 77(3), 2001, 397-416.
[32] Ashton, A.S., "Developing a tourist destination brand value: The stakeholders' perspective", Tourism Planning & Development, 12(4), 2015, 398-411.
[33] Nguyên, N.P và Vinh, T.T., “Tài sản thương hiệu điểm đến- Góc nhìn từ cơ sở lý luận”, Tạp chi Khoa học Kinh tế, 4(1), 2016, 74-84.
[34] Vinh, T.T., Nga, V.T.Q., & Nguyen, N.P., “The causal relationships between components of customer-based brand equity for a destination: Evidence from South Korean Tourists in Danang City, Vietnam”, Asian Economic and Financial Review, 7(4), 2017, 358-367.
[35] Christou, E., "Exploring online sales promotions in the hospitality industry", Journal of Hospitality Marketing & Management, 20(7), 2011, 814-829.
[36] Hu, X. (Simon), & Yang, Y., "Determinants of consumers’ choices in hotel online searches: A comparison of consideration and booking stages", International Journal of Hospitality Management, 86, 2020, 102370.
[37] Sthapit, E., Del Chiappa, G., Coudounaris, D.N., & Bjork, P., "Determinants of the continuance intention of Airbnb users: consumption values, co-creation, information overload and satisfaction", Tourism Review, 75(3), 2019, 511-531.
[38] Lin, P.C., & Huang, Y.H., "The influence factors on choice behavior regarding green products based on the theory of consumption values", Journal of Cleaner Production, 22(1), 2012, 11-18.
[39] Choe, J. Y. (Jacey), & Kim, S. (Sam), "Effects of tourists’ local food consumption value on attitude, food destination image, and behavioral intention", International Journal of Hospitality Management, 71, 2018, 1-10.
[40] Long, J.S., & Ervin, L.H., “Using heteroscedasticity consistent standard errors in the linear regression model”, The American Statistician, 54(3), 2000, 217-224.
[41] Rejeb, A. B., & Arfaoui, M., “Financial market interdependencies: A quantile regression analysis of volatility spillover”, Research in International Business and Finance, 36, 2016, 140-157.
[42] Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J.& Anderson, R.E., Multivariate data analysis (8th ed.), Cengage Learning, 2019.
[43] Châu, N.T., "Ứng dụng mô hình chấp nhận công nghệ nghiên cứu ý định hành vi và sự lựa chọn mua sắm trực tuyến của người tiêu dùng tại thành phố Đà Nẵng", 2015, Hội thảo khoa học "Công nghệ thông tin & Ứng dụng trong các lĩnh vực lần thứ 4, 122-127.
[44] Järveläinen, J., "Online purchase intentions: An empirical testing of a multiple-theory model", Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 17(1), 2007, 53-74.
[45] Liu, H., Chu, H., Huang, Q., & Chen, X., "Enhancing the flow experience of consumers in China through interpersonal interaction in social commerce", Computers in Human Behavior, 58, 2016, 306-314.
[46] Athiyaman, A., "Internet users’ intention to purchase air travel online: an empirical investigation", Marketing Intelligence & Planning, 20(4), 2002, 234-242.
[47] Hà, N.T., "Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định mua sắm trực tuyến của người tiêu dùng Việt Nam: Nghiên cứu mở rộng thuyết hành vi có hoạch định", VNU Journal of Science: Economics and Business, 32(4), 2016, 21-28.